Protahování na Rutině

Milí Rutiňáci/ačky 🙂 ,

ten, kdo se mnou cvičí pravidelně, si nemohl nevšimnout, že nedílnou součástí každého našeho tréninku je protahovaní, které kolikrát zabírá až třetinu času celého cvičení. Speciálně u pokročilých se vždy zaměřuji na jedinečnost a návaznost protahovací sestavy po ukončeném tréninku tak, abychom kvalitně protáhli trénované svaly a nejen to – má protahování mají další význam a podstatu, se kterou byste měli (a já to po vás chci 🙂 ) během poslední fáze každého tréninku umět pracovat.

Protahování je určitě dobré věnovat pozornost, zdokonalovat ho a zlepšovat tím tak vlastní flexibilitu. Na některé cviky o tahání vlastní tělesné hmotnosti (jako je např. dřep), je dobré mít naprotahováno, abyste cvik zvládli s plnou parádou. Síla a koordinace je jedna věc, ale flexibilita vám pomůže, abyste cvičili lépe. Základním pravidlem je nikdy nekmitat ani nešvihat, ale protahovat pomalu, tahem a až tam, kam vám vaše tělo dovolí. Nechoďte do extrémní bolesti a v pozici setrvejte do té doby, dokud svaly nepoleví a vy se pak můžete posunout o malý kousíček dál. Vždy je ale třeba tomu dát dostatečný čas a vnímat své tělo. Průměrně se sval uvolní až po minutě, z toho důvodu je lepší protahovat trochu déle. Často setrvávám v pozici až 3 minuty, což je rozhodně lepší, než střídat cvik za cvikem a ve své podstatě neprotáhnout důkladně nic.

Nicméně těch pár posledních minut na závěr má z mého úhlu pohledu ještě hlubší význam. Já protahování a tuto závěrečnou část každého našeho tréninku vnímám jako možnost, jak relaxovat, mít chvilku klidu a pohody pro sebe, zhluboka dýchat, zklidnit své já a pracovat se svou myslí. Proto protahování věnuji v průměru 10-15 minut a pouze ve výjimečných případech ho vynechám, nebo zkrátím.

Hluboké dýchání odkyseluje organismus.

Během dne se málokdo z nás zastaví a „střihne“ si chvilku pro pomalé a hluboké dýchání. Sama si těžko hledám čas, a i když se na pomalý nádech a výdech začnu během nějaké činnosti soustředit, nevydržím dlouhou. Myšlenky létají a během chvíle zapomenu vědomě dýchat. Kdežto během protahování (10-15 minut), kdy se dostaneme do klidu, můžeme své vědomé dýchání trénovat, zdokonalovat a soustředit se na něj.

Je to ve své podstatě trénink jako každý jiný. Pravidelně věnovaná chvilka po docvičení se časem stane naprosto běžnou záležitostí a vybudovaný zvyk vědomého dýchání se postupně prohloubí. Tímto způsobem pracujeme na odkyselování organismu, kterému pomalé a hluboké dýchání pomáhá.

Během celého protahování dýchejte zhluboka, pomalu a pravidelně do vtaženého středu těla tak, aby byl nádech nasměrovaný do středu těla (nedýchejte do hrudníku, dýchejte do místa, kde je bránice – tedy těsně pod hrudní koš, ale bříško nepovolte) – hrudní koš by se měl roztahovat do strany a dozadu.

Práce s myslí a vizualizace pomáhá uvolnit stres a dosáhnout cíle.

Mysl a psychosomatika hraje velmi důležitou roli v našem životě. Zákon akce a reakce platí jak ve světě, tak i v naší hlavě. Myšlenka je akce – reakcí je naše chování a pocity. Proto je důležité během protahování myslet pozitivně a celý čas maximálně relaxovat, uvolnit se a hrát si s myšlenkami. Když budete myslet na to, co všechno je třeba během dne obstarat, nebo na práci, asi moc nezrelaxujete, že?

Využijte těch pár minut a vypněte od všeho, co vás během dne provází, nebo bude provázet. Utečte na chvíli od reality a využijte své představivosti, vizualizujte si  příjemné věci a soustřeďte se na práci s vědomím. Můžete si v hlavě namalovat místo, kam se přemístíte a kde se cítíte šťastni a v bezpečí. Mohou tam být i lidé, se kterými je vám dobře. Nedivte se, když se začnete usmívat 🙂 Tímto způsobem vypnete své ego (nižší já) a začnete meditovat/relaxovat/uvolňovat se (je vlastně jedno, jak to pojmenujete, měli byste se každopádně cítit velmi příjemně 🙂 ).

Další možností je vizualizace směrem k Vašim cílům – představujte si, jak se po předchozím tréninku Vaše tělo tvaruje, rýsuje, pálí kalorie v oblasti, kde si sami v myšlenkách určíte. Naše protahování nejsou krátká, proto máte dostatečně dlouho dobu na takovýto způsob vizualizace a hraní si s myšlenkami. Soustřeďte se jen a jen na sebe a změnu/cíl/partii na těle si představujte VŽDY v přítomném čase. Myšlenka je způsob, jak pracovat s vědomím, dostat své představy do podvědomí. Trénujte takto svou mysl během protahování pravidelně. Vstoupí-li časem vaše myšlenky do podvědomí, začnou se dít zázraky i na vašem těle.

Protahování není tedy jen o držení pozice, odpočítávání času a zlepšování flexibility. Je jedinečnou příležitostí, jak ze sebe uvolnit stres, odkyselit organismus a hrát si s myšlenkami tím správným směrem. Když ho někdy vynecháte, svět se nezhroutí, avšak i pro protahování platí stejná pravidla jako pro cvičení:

Úspěch tkví v důslednosti a pravidelnosti!

Protahování zdar 🙂

Vaše Maruška