Důležitost správného technického provádění cviků

Lidé často dělají při tréninku chyby, když přijde na správné držení těla a techniku cvičení. Upřednostňují kvantitu nad kvalitou s cílem shodit nějaké kilo, ale často zapomínají, že takto prováděné cvičení zvyšuje riziko nějakého zranění. Nejčastějšími zraněními, která souvisí se špatnou technikou jsou bolesti zad, která mohou cvičícího vyřadit z provozu na celé měsíce, nebo si jejich následky nést i po zbytek života. Neustálé dodržování správného držení těla během praktikování každého cviku pomáhá nejenom předcházet nechtěnému zranění, současně buduje skvělý CVIČEBNÍ ZVYK, který je základním stavebním kamenem každého úspěšného tréninku.

Předchází zraněním

Správné držení těla a technické provádění cviků je nejdůležitějším faktorem při prevenci před zraněním. Pokud provádíte náročný cvik, vaše tělo se může dostat do nerovnováhy a tím zatížit nerovnoměrně svaly, klouby a šlachy, což zvyšuje jejich napětí a způsobuje potencionální riziko jejich natržení či jiného poškození.

Zajišťuje správné zapojování svalů

Při správném provádění cviku posilujete správné svaly. Pokud se dostanete do stavu, kdy trpí technika, polevíte, začnou se více zapojovat svaly, které by se zapojovat neměly, aby pomohly cvik „dotáhnout“. Naprosto zbytečná chyba, která k ničemu nevede. V tomto případě je lepší ubrat na náročnosti, nebo si odpočinout. Správnou technikou docílíte optimálních výsledků, kvalitnějšího posílení kýžených svalů a svalových skupin! Tímto způsobem se můžete rychleji dopracovat k nácvikům technicky náročnějších cviků.

Zlepšuje kvalitu dýchání při cvičení

Správné dýchání je během cvičení nezbytné, protože vytváří více síly, když se svaly zapojí, taktéž může předejít výkyvům krevního tlaku. Když budete praktikovat správní držení těla během cvičení, pocítíte, že vám vzduch lépe cirkuluje dovnitř i ven z plic. Bude tak alespoň o jednu starost méně a vy se můžete lépe koncentrovat na trénink jako takový 🙂

Pomáhá k lepším výsledkům, rychleji

Svaly je dobré zapojovat ve správné pozici, aby mohly vytvořit dostatečně velkou sílu k tomu, aby zvládly i náročnější cvik. Jestliže se sval dostane do jiného než jeho přirozeného úhlu, snižujete se tak jeho optimální funkčnost. Cvik provedený správně pomáhá dosáhnout viditelnějších výsledků za kratší čas.

Snižuje zapojování posturálních svalů a pomáhá ke zlepšenímdržení těla

Při špatném provedení cviku se zapojí stabilizační svaly, které musí pracovat navíc, aby stabilizovaly vaše tělo a pomohly předejít zranění. Fázické svaly, které dokážou oproti stabilizační svalům vyvinout velkou sílu a rychlost a měly by se tedy během cviku primárně zapojovat, přenechají kus své práce stabilizačním svalům. To vše požírá energii navíc a výrazně snižuje efektivitu každého cviku. Což ve finále znamená více práce s horšími výsledky – další nechtěné zkracováni stabilizačních svalů, které vede k ještě horšímu držení těla. Cvičte poctivě a fázické svaly převezmou jejich důležitou a základní funkci. Bude se vám cvičit lépe.

Pomáhá cvičit dlohoudobě

Pokud si správným provedením každého cviku zlepšíte celkové držení těla, dostáváme se opět na začátek. Začátek toho, k čemu bylo lidské tělo stvořeno – k pravidelnému pohybu bez bolesti. Když nebolí záda ani klouby, není žádné překážky v tom, co je pro nás přirozené. Můžeme se hýbat pravidelně a můžeme se hýbat po celý život!

Precizní techniky provádění cviků lze dosáhnout jen neustálým opakováním – je to prostě trénink jako jiný (na těle i v mysli). Aby se z vás staly mistři, praktikujte správnou techniku dokola, neustále se hlídejte a připomínejte si, zda držíte tělo dobře. Učený z nebe nespadl. Učit se cvičit správně může však každý…..je to jen otázka volby kvality nad kvantitou.
Držím palce! 🙂

Vaše Maruška